Oplossingsgericht coachen: de wipwap

Een van de eerste dingen die ik uitzoek als ik met een nieuwe cliënt (lees voor jezelf: leerling, medewerker, patiënt etc) te maken heb is: wat is er leuk aan jou? Vanuit mijn eigen waarnemen maar ik vraag ook letterlijk aan de ander:

‘wat is er leuk aan jou’?

De meeste mensen vinden dat een gekke maar ook wel leuke vraag. Eentje waar ze het antwoord vaak niet zo een, twee, drie op hebben. En als ze het antwoord al hebben is het vaak een soort van ‘sociaal wenselijk’ antwoord: ik ben heel behulpzaam, of ik kan heel goed dingen organiseren. Begrijp me goed, dat kunnen hele fijne eigenschappen zijn maar vaak voor een ander. Dus dan verduidelijk ik: wat is er leuk aan jou, gewoon voor jezelf? Wat zijn eigenschappen waar je het meest van geniet, waar je plezier aan beleeft, waar je een fijn gevoel over hebt? Sowieso leuk als jij als lezer jezelf die vraag stelt trouwens maar dat terzijde 🙂

Cliënten sputteren ook wel vaak tegen… want hoezo zoek je een coach op als je het wil hebben over je kwaliteiten en mogelijkheden? De meesten verwachten het te gaan hebben over hun belemmeringen, tekortkomingen en ‘uitdagingen’.  Wil je dat iemand meegaat in je oplossingsgerichte aanpak, waarvan ik straks dieperliggend ga uitleggen hoe het komt dat dat werkt, zal diegene moeten snappen waarom je zo werkt.

Ik leg dat meestal uit met een simpel modelletje dat ik lekker beeldend de wip-wap heb genoemd:

Wip Wap Model

Als je veel focust op problemen dan wordt het probleem misschien wel duidelijker, maar het leidt lang niet altijd tot een oplossing. Daarom focus ik zo min mogelijk op de oorzaak van de onbalans. Hoewel het effect van focussen op het probleem zou kunnen zijn dat het kleiner wordt (meestal niet), blijft de onbalans in stand. Zie de afbeelding van de wip wap hieronder:

Blog wipwap2

Wat we in de coaching gaan doen, is tegenwicht bieden zodat de onbalans kan worden opgeheven. Ik bedoel daarmee dat we eerst gaan versterken wat wél (positief) aanwezig is. Dit doen we door middel van hulpbronnen.

blog wipwap3

Wanneer je daarna aan het probleem gaat werken, dan heeft verkleining en verlichting ervan werkelijk een doorslaggevend effect.

blog wipwap4

Wat hulpbronnen zijn, wat ze in je zenuwstelsel doen en waarom dat belangrijk is, ga ik je hierna vertellen.

Omdat ik in de reeks Coachen met Impact een bak met informatie met je ga delen, zal ik ook altijd even afsluiten met een do en don’t-samenvatting. Zo hou je het lekker overzichtelijk voor jezelf 🙂

DO

  • Benader de probleemvraag vanuit mogelijkheden
  • Verander als eerste de balans in iemands waarneming door de focus te leggen op kwaliteiten

Don’t

  • Koste wat het kost positief willen werken en doorduwen op het spoor van mogelijkheden en kwaliteiten, leg uit waarom je zo werkt, de wip-wap is hier een goede metafoor voor. En zorg ook voor een empathische houding (ik zal je later uitleggen dat dat iets anders is dan een meelevende houding!)
  • denken in mogelijkheden en kwaliteiten zien als lijstjes moeten maken. Verderop zul je lezen hoe je zorgt dat deze aanpak ook echt iets wezenlijks doet in het zenuwstelsel

We maken het makkelijk om zelf aan de slag gaan met het je eigen maken van deze aanpak: In de leergang Coachen met Impactcoaching workshops van 1 dag, of ga eens lekker met me in gesprek om te zien wat de mogelijkheden zijn! Een ontwikkelgesprek is zo gepland 🙂

Groet, Cathelijne

Blog Wipwap

Glaasje water is de oplossing voor alles

"Zal ik een glaasje water halen?" De eerste zomerse dag, loop ik door de Delftse binnenstad in een lekker jurkje en sandaaltjes. Kennelijk moeten mijn voeten even wennen aan dit minder degelijke schoeisel want er gaat iets mis. Flats… voluit op mijn snufferd. Omdat ik...

Het GROTE SCHULD&SCHAAMTEMONSTER

link naar column Joost Zaat link naar column Joost Zaat 2 Het zal wel stress van school zijn hè? Kan iemand mij vertellen waar deze huisarts Joost Zaat woont zodat ik naar hem toe kan verhuizen? Treffende column over hoe we zo graag willen dat al onze klachten een...

Vragen staat vrij. Waarom is het dan zo moeilijk?

Elke maand mogen we een ochtendje op school meekijken, dan mag je kind je een lesje geven. Zo had Charlotte bedacht dat ze heel graag een keer wilde dat haar broer van 13 komt kijken en dan wilde ze hem een lesje geometrie of wortels of machten geven. Iets dat hij...