Keuzestress

Je realiseert het je misschien niet, maar je brein neemt ongeveer vijfendertigduizend beslissingen per dag. Waarvan we ons van slechts 0,26% bewust zijn (en van 99,74% dus niet!). Dit bleek uit een leuk onderzoek dat het technologiemerk Huawei initieerde om de gelijkenissen tussen het menselijk brein en Artificial intelligence (AI, kunstmatige intelligentie) boven tafel te krijgen. Je denkt daarbij wellicht aan keuzes als: een rode of blauwe trui aan, links of rechts afslaan of wel of niet stoppen voor het oranje licht, maar ons brein neemt overal en over helemaal werkelijk alles beslissingen. Het is een continue links-rechts vertakking, dat brein van ons.

Een leuk voorbeeld uit de vragenlijst: mensen schatten dat ze over eten gemiddeld zeven beslissingen per dag nemen. In werkelijkheid zijn dit er tweehonderdeenentwintig. Tijdens het bereiden van een kopje thee blijken we al vijfenzestig beslissingen te nemen! En om ons brein nu niet helemaal keuzemoe te maken (het punt waarop jij voor je gevoel gaat modderen) kan versimpelen soms heel erg helpen, door wat keuzemogelijkheden te elimineren.

Er is een reden waarom meditatieoorden doorgaans redelijk spartaans zijn ingericht en waarom je er niet de keuze krijgt uit vijfentwintig soorten smoothies voor je ontbijt: het elimineren van keuzes geeft je brein even lucht. Lucht om ruimte te maken voor de belangrijkere keuzes, niet de welk-ontbijt-zal-ik-kiezen-keuzes.

Alhoewel je brein dus een hoop keuzes vóór je maakt, en je een hoop geautomatiseerd kunt doen (hallo, fluitketel), zijn de grote-plan-keuzes iets waar je wel even bij stil moet staan. Dit zijn de keuzes over wat je echt wil, wat er in het leven écht bij jou past. Keuzes die grotendeels door je voelbrein worden genomen.

Maar daar kom je niet aan toe wanneer je te druk of te gestrest bent. Voor de grotere issues in het leven heb je ruimte in je hoofd nodig om ze überhaupt te zien. Ruimte om te signaleren dat er iets niet lekker loopt en ruimte om te denk-voelen wat er mist of wat er nodig is. En vervolgens in contact met jezelf, met je buikgevoel komen, want vooral grote-plan-keuzes maak je niet alleen met je hoofd. Bij een teveel aan drukte en stress is die ruimte er niet, waardoor je het idee hebt dat je geen groter plan hebt, dat je maar wat aanmoddert doordat je vooral reactionair bezig bent.

Waar ga jij echt voor? We zijn beniewd!