fbpx

Strategieën

Als je steeds weer in dezelfde toestand beland, is het patroon vinden de weg naar buiten

Vaak zijn we meer bezig met WAT iemand doet dan HOE iemand iets doet. De HOE-vraag is heel interessant om te stellen. HOE doe jij waar je goed in bent? Als je je daar bewust van wordt, kun je je kwaliteiten nog makkelijker soepel en bewust inzetten. HOE doe je je onhandige patronen in het leven? Als je daar antwoord op weet, kun je er verandering in aanbrengen.

In de NLP noemen we dat een strategie.

Een strategie kan je ook vergelijken met de code van een cijferslot. Telkens als je de goede code indrukt, gaat het slot open. Bij één verandering in de code zal dat niet zo zijn. Een strategie krijgt de naam van het uiteindelijke resultaat. Zo kennen we de koopstrategie, beslissingsstrategie, motivatiestrategie, leesstrategie, leerstrategie, enzovoort.

In feite is alles wat we doen gewoonlijk een strategie of een serie strategieën.

Voorbeelden van handige strategieën:

  • op tijd-kom strategie
  • vrolijk-zijn strategie
  • succesvol-verkoopgesprek strategie
  • dingen-kopen-waarmee-je-tevreden-bent strategie

Voorbeelden van niet-handige strategieën:

  • te-laat-komstrategie
  • dingen-kopen-waar-je-achter-af-niet-blij-mee-bent strategie
  • teveel-eten strategie
  • snel-boos-op-je-kinderen-worden strategie

Strategieën hebben altijd een vaste volgorde van handelingen, gedachtes, gevoelens. Als je die op de juiste volgorde doet, krijg je het juiste eindresultaat. Klinkt dit gekunsteld? Ga voor jezelf maar eens na hoe je dat doet in het dagelijks leven. Het zal je veel opleveren!

Script voor een formele strategie-elicitatie

Script voor een formele strategie-elicitatie

Informele strategie-elicitatie

Nadat je je de formele strategie-elicitatie eigen hebt gemaakt, kan je verder gaan met informele elicitatie. Je zou iemands strategie voor het nemen van beslissingen kunnen oproepen door te vragen: ”Hé, wat een leuk shirt heb je aan. Hoe besloot je die te kopen?” en dan te luisteren en te kijken. Luister naar de Predicaten en kijk naar de oogpatronen en andere non-verbale aanwijzingen.

Omdat strategieën zowel formeel als informeel kunnen worden opgeroepen, hoef je niets anders te doen dan te praten met de desbetreffende persoon en deze zal jou precies vertellen hoe hij doet wat hij doet. Alles wat je hoeft te doen is te luisteren en te kijken. Vooral in zakelijke context is de informele manier een stuk makkelijker te doen dan de formele, tenzij je volledige medewerking hebt en uiteraard het optimale rapport.

NLP DIPPEN en DIMMEN: Oplossingsgericht Werk

NLP DIPPEN en DIMMEN: Oplossingsgericht Werk

Oplossingsgericht Werk Dippen en Dimmen Richt je je op wat je wilt, of op wat je niet wilt? Ga je uit van ‘Denken in Problemen (DIPPEN)’ of ‘Denken in Mogelijkheden (DIMMEN)’? Bij De eerste verdieping denken we vanuit de ‘Wat Werkt Wel-regel’. En dat is meer dan een...

NLP Submodaliteiten: een krachtige manier om je blik te verruimen!

NLP Submodaliteiten: een krachtige manier om je blik te verruimen!

Submodaliteiten Een krachtige manier om je blik te verruimen Submodaliteiten zijn de kleinste bouwstenen van onze gedachten. Onze gedachten bouwen we op door beeld, gevoel en woorden van binnen te combineren. Dat doe je beslist in bijna alle gevallen onbewust en...

NLP Herkaderen: bekijk het eens anders!

NLP Herkaderen: bekijk het eens anders!

HerkaderenBekijk het eens anders! Herkaderen is de techniek achter positief denken. Want vaak is een probleem een probleem vanwege het perspectief! Definitie van herkaderen: de betekenis van een verschijnsel veranderen door het in een ander kader te plaatsen. Globaal...