De Drie-Minuten-Regel

Als je ergens blij van wordt of een andere positieve stemming ervaart, sta er dan eens drie minuten langer bij stil dan je normaal gesproken zou doen. Dit wordt in Cathelijne’s coachpraktijk ‘De Drie Minuten-Regel van Lijn’ genoemd. En het werkt geweldig.

Dus waar je normaal gesproken er volkomen aan voorbij zou gaan dat iedereen gezellig aan de ontbijttafel zit, sta je even bewust stil: wat voel ik, wat denk ik, hoe blij word ik hiervan? Het is even omdenken, omdat we veelal gewend zijn om vooral te focussen op die ochtenden dat iedereen in rep en roer is en met verkeerde sokken zonder de juiste tas op de fiets (zonder licht) beland. Stress!!!

De drie-minuten-regel betekent dus: bij elk leuk, positief, fijn moment iets langer stilstaan dan je normaal gesproken doet. Deel het in woorden (jongens, wat is het gezellig vanochtend, heerlijk!), voel bewust waar het ontspant in je lichaam en luister naar je interne positieve stemmetje.

En dat kan de hele dag door. Als een vergadering productief is geweest niet meteen doorsjezen, maar in elk geval zelf even voelen en bedenken dat het zo’n fijne vergadering was. En misschien zelfs ook even in woorden delen met je collega’s (dan ga je ineens merken hoe Hollands we complimenten doorgaans snel van tafel vegen).

De Amerikanen hebben dit jaren geleden al van Oprah Winfrey geleerd in de vorm van een dankbaarheidsdagboek. Een gratitude journal. Hierin schrijf je iedere avond voor je naar bed gaat op wat er bijzonder, mooi en leuk aan die dag was, alle zaken waar je dankbaar voor bent.

Het effect is natuurlijk hetzelfde: je brein kan goed wat het vaak doet. Vaker stilstaan bij leuke en positieve zaken betekent dat je brein ze ook beter ‘ziet’ en je als vanzelf een brein met een vrolijkere standaardinstelling krijgt. Bovendien ga je zo vast heerlijk slapen!